IPS Leo, Arhiepiscop de Helsinki și a toată Finlanda, conducătorul Bisericii Ortodoxe a Finlandei, semnează alături de Tapio Luoma, arhiepiscop de Turku, actualul conducător al evanghelicilor luterani din Finlanda, o declarație comună despre Botez. Foto: ort.fi

.

CONDUCĂTORUL BISERICII ORTODOXE A FINLANDEI, ALĂTURI DE CEL AL EVANGHELICILOR LUTERANI DIN FINLANDA, AU SEMNAT ÎN ORAȘUL FINLANDEZ TURKU, O DECLARAȚIE COMUNĂ PRIVIND TAINA BOTEZULUI

.

Conducătorul Bisericii Ortodoxe a Finlandei alături de cel al evanghelicilor luterani din Finlanda, au semnat săptămâna trecută o declarație comună privind sensul și semnificația Tainei Botezului.

Declarația a fost semnată la catedrala principală a luteranilor, din orașul finlandez Turku, de către IPS Leo, Arhiepiscop de Helsinki și a toată Finlanda, conducătorul Bisericii Ortodoxe a Finlandei, și arhiepiscopul luteran Tapio Luoma, arhiepiscop de Turku, actualul conducător al evanghelicilor luterani din Finlanda, după ce a fost adoptată în cadrul discuțiilor teologice din 20-21 septembrie, informează Biserica Ortodoxă Finlandeză.

Biserica Ortodoxă a Finlandei a fost reprezentată la discuții de către Mitropolitul Ilija de Oulu, Părintele Heikki Huttunen, doctor în teologie, Părintele Mikael Sundqvist, master în teologie, și Soili Penttonen (consilier parohial între anii 2012–2017, membru al adunării bisericești în anii 2016-2017 și membru al consiliului în 2020. A lucrat ca profesoară de religie în estul Helsinkiului și ca profesoară de catehumeni, spune ca are ‘cunoștințe foarte ample despre administrația și viața ecleziastică a Bisericii Ortodoxe Finlandeze’).

În comentariile sale la semnare, IPS Leo a subliniat că speră ca documentul să ajute bisericile ‘să transmită importanța semnificației Botezului într-un mod mai accesibil’, în contextul în care numărul de botezuri în rândul copiilor este în scădere.

Declarația comună atestă că Botezul a fost instituit ca Taină de către Domnul lisus Hristos, Taină prin care un om devine membru al Trupului lui Hristos, prin scufundarea în apă în numele Sfintei Treimi.

Potrivit declarației, deși ‘avem idei diferite despre Botez și despre cum să îl săvârșim’, convertiții de la luteranism la ortodoxia din Finlanda, sau viceversa, nu mai trebuie să fie primiți prin Botez, deoarece ‘bisericile își recunosc reciproc validitatea Botezului’.

Citiți declarația integrală în următoarele:

„Dar când s-a arătat bunătatea lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru, și iubirea Sa de oameni, El nu din pricina faptelor pe care le-am făcut noi întru dreptate, ci după mila Sa ne-a mântuit prin baia nașterii din nou și prin înnoirea Duhului Sfânt.” (Tit 3:4-5, Biblia versiunea Anania)

„Căci câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați îmbrăcat.” (Galateni 3:27, Biblia varianta Anania)

Aceste texte din Noul Testament mărturisesc încrederea Bisericii primare, precum că Dumnezeu a decis să dea lumii o viață nouă, veșnică, trimițându-l pe Fiul Său, Iisus Hristos, pentru a împlini lucrarea de mântuire a omului și a lumii întregi. Lucrarea de mântuire a fost înfăptuită de Dumnezeul Treimic prin Întruparea, activitatea publică, precum și prin moartea și Învierea lui Hristos.

Omul devine participant la mântuire atunci când se îmbracă în Hristos prin Botez. Ambele biserici recunosc Botezul ca fiind Sfânt, sau o Taină. În acesta, Dumnezeu Însuși îl acceptă pe cel botezat din moarte, la viață. Botezul este săvârșit în numele Dumnezeului Treimic, folosind apa, conform poruncii lui Hristos cel Înviat: „Drept aceea, mergeți și învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh” (Matei 28: 19, Biblia varianta Anania). Prin Botez, omul intră în Biserică, comunitatea numită în Noul Testament: Trupul lui Hristos. Persoana botezată care este recunoscută ca membru al acestei comunități, poate primi harul vieții veșnice în Hristos.

Practicarea Botezului în ambele biserici și înțelegerea importanței mărturiei creștine comune în țara noastră, se bazează pe faptul că împărtășim această credință creștină și viziunea despre importanța Botezului care derivă din ea. În situația în care un membru al uneia dintre bisericile noastre decide să devină membru al celeilalte biserici, Botezul nu trebuie săvârșit din nou asupra lui. În acest sens, bisericile noastre își recunosc reciproc validitatea Botezului, săvârșit în ambele.

Bisericile noastre au rădăcini comune în creștinismul nedespărțit din primul mileniu. După aceea, dezvoltarea doctrinei a luat căi diferite și, prin urmare, avem idei diferite despre Botez și despre modul de a-l săvârși. Acestea au fost discutate în timpul discuțiilor teologice și expuse în comunicatele publicate în urma acestora.

Discuțiile teologice dintre bisericile noastre și conviețuirea de zi cu zi a membrilor noștri, ne-au determinat să elaborăm o declarație comună privind Botezul. Astăzi ne confruntăm cu provocări în transmiterea tradiției creștine. Mulți se pot afla în afara a ceea ce se dăruiește prin Botez. Dorim să dăm mărturie împreună despre darul Botezului și să încurajăm pe toată lumea să se familiarizeze mai mult cu acesta.

Adoptată de către Consiliul Episcopal al Bisericii Ortodoxe Finlandeze, la 15.03.2022, și de către Sinodul Bisericii Evanghelice Luterane din Finlanda, la 5.5.2022.